2016. jan 24.

7.óra

írta: oKITani
7.óra

dolgozat.png

Az óra elején a beadott diagramokat osztottam ki, kijavítva, kommentálva. Átbeszéltük csapatonként a hibákat és azt, hogy hány pontot tudok rá adni.

Ezután következett a beígért dolgozat. Valós adatokat hoztam nekik, természetesen pénzügyek témájában. 10 milliós banki hitel ajánlatok THM-ből kellett oszlopdiagramot készíteni. Az adatokat táblázatos formában adtam meg, a THM értéken kívül a havi törlesztő részletet és az összesen visszafizetendő összeget is megadtam. 

A másik feladat egy kördiagram készítése volt a megadott ajánlatok közül a legkedvezőbb esetében: ábrázolni kellett, hogy a visszafizetendő összeg hogyan oszlik meg a felvett összeg és a plusz költségek között.

A valós adatsor nehezítette a feladatot, hiszen a THM értékek például század pontossággal vannak megadva, s 4 egész környékén kezdődnek, így nehezebb őket ábrázolni, mint a tankönyvi, "tenyésztett" feladatokat. Üdv, a való életben. A diákok több-kevesebb sikerrel meg tudták oldani a feladatot. 

A kördiagram esetében a legjobb ajánlat kiválasztása nehezítette a helyzetet, egyben az eddigi pénzügyi ismereteiket is tesztelte. Ezt sikerrel vették, mindenki jó adatsort ábrázolt. Itt is a valós élethelyzet nehezítette az ábrázolást, ugyanis meg kellett érteni, hogy mit kell pontosan ábrázolni, ami véleményem szerint nehezebb feladat volt, mint az átlagos tankönyvi példák esetében. 

Tartottam egy kicsit a dolgozat eredményeitől, hiszen ha ugyanezt a témakört a hagyományos módon tanítottam volna, akkor a diákok sokkal több diagramot készítettek volna el (házinak is, órán is). Így viszont átlagosan kettőt csináltak, s meg vagyok győződve róla, hogy azt sem mindenki.

Az eredmények meggyőzőek voltak: 4,28-as átlagot produkáltak. Ennél három rosszabb és négy jobb dolgozatátlag van a félévben (no, ilyeneket is ki tudok deríteni két kattintással: digitális napló, én úgy szeretlek!). Azaz egy teljesen átlagosan sikeredett dolgozat. Ugyanannyira sajátították el az anyagot, mint más módszerrel tették volna. Viszont ezerszer érdeklődőbbek és nyitottabbak voltak. És megtanultak egy sor más dolgot is (például a legjobb hitel ajánlatot kiválasztani), amit egyébként nem.

Szólj hozzá

statisztika dolgozat kördiagram THM oszlopdiagram