A projekt lezárása: 13. óra
A projekt értékelése történt ezen az órán.
Először is a csapatok kiegészítették a projekt elején elkezdett I-K-T táblázatot (http://scrumblr.ca/penzugyek).
Ezt követően szóban is megfogalmazták, hogy mit tanultak meg belőle, mi volt nagyon emlékezetes.
Beszélgettünk kicsit olyan lehetőségekről, amit nem biztos, hogy mindenki megtalált a munka során: https://www.bankracio.hu/ kalkulátora (kiszámoltuk, hogy mennyit kell nekik félretenni a nyugdíjukra), appokról a költéseik könyvelésére. Illetve javasoltam, hogy már most próbálják meg írni a költéseiket és tűzzenek ki valami elérhető célt (és az nem a legújabb IPhone valószínűleg), amit meg szeretnének venni a pénzükből, és kezdjenek el gyűjteni rá. Például úgy, hogy nem a büfében költik el a zsebpénzüket, hanem otthonról csomagolnak maguknak tízórait, uzsonnát vagy nasit, ki éppen melyikre költene.
Mutattam nekik néhány cikket a kiszamolo.hu oldalról, beszélgettünk róla és ajánlgattam, hogy olvassák, mert nagyon hasznos.
A pontszámaikat jegyre váltottam, így ezzel a szummatív értékeléssel zárult a projekt.
Számomra a projekt pozitív mérleggel zárt: 13 tanóra alatt 3 jegyet szereztek. Elsajátítottak egy olyan témakört, amelyik egyébként is tananyag lett volna (statisztika). Emellett fejlődött a kooperációs képességük, a kommunikációjuk, kritikai gondolkodásuk és a pénzügyi ismereteik. Ez utóbbiak pedig kiemelten fontosak a 21. században.
Szülői visszajelzés is eljutott hozzám. Miszerint az ő matematika iránt egyáltalán nem érdeklődő gyermeke (aki átlagos képességgel és jegyekkel rendelkezik) otthon órákon keresztül lelkesen mesélt arról, hogy mit csinálnak éppen. Ez teljesen új volt a szülőnek. Illetve ugyanez a diák egy pénzügyekről szóló rádió interjú után hosszasan ecsetelte a családnak, hogy mennyit kell a nyugdíjra félretenni és tudatosan gazdálkodni. 15 éves diáktól ez elég jó, nem? No, ez pont olyan jó érzéssel töltött el engem, mint amikor a környezetvédelmi projektem után mesélte egy másik szülő, hogy a gyermek a fürdőszobában nem hajlandó villanyt kapcsolni a fogmosáshoz, hogy ezzel is védje a környezetet. Pozítiv feedback, én úgy szeretlek. Kell az a tanárnak is.
Projekt lezárva.